انواع گاو آهن

معرفی گاوآهن:

گاوآهن یکی از مهمترین ابزارهای خاک ورزی در صنعت کشاورزی است که برای کندن، شخم زدن، زیر و رو کردن و آماده ­سازی زمین­های کشاورزی و بستر کشت کاربرد دارد. نام دیگر گاو آهن خیش می باشد. 

این ابزار دارای یک تیغه یا چند تیغه‌ از جنس فولاد سنگین و دارای نوک­‌های تیز و برگشته به درون است که آن را به پشت تراکتور وصل می­‌کنند. در حین حرکت ماشین، این ابزار بر روی زمین کشیده می‌شود و زمین را شخم می­زند. در گذشته این ابزار را توسط چهارپایان به ویژه گاو حرکت می­‌دادند.

 

 

کاربرد گاوآهن در کشاورزی:

گاو آهن خاک را شکاف داده و آن را می­برد، سپس لایه سطحی خاک بریده ­شده را برمی­گرداند. شکاف عمقی که این وسیله به زمین می­دهد، به طور معمول از عمق ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است. با شخم­زنی اولیه، مواد مورد نیاز اولیه برای رشد گیاهان تامین شده و هوا رسانی به عمق خاک که نشا در آن جای می­ گیرد، انجام می­ شود.

نواع گاوآهن:

بسته به محیط و بستر کشت و نوع زمین، ابزار خیش در انواع مختلف زیر وجود دارد:

 

گاوآهن قلمی:

ازگاو آهن قلمی برای خاک ورزی نیمه شخم می­توان استفاده کرد. شیوه کار گاو آهن قلمی به این صورت است که رویه خاک را شکاف می ­دهد ولی خاک را برنمی­گرداند. از این روش در کاشت های یکساله استفاده می­ شود.

 

گاوآهن بشقابی:

از گاو آهن بشقابی در برگرداندن خاک های خیلی سخت و خشک، خاک های دارای ریشه و زمین های خیلی ناهموار و خاک هایی که بقایای محصول در آن به مقدار زیاد باقی مانده، استفاده می شود.

گاوآهن برگردان­دار:

با گاوآهن برگرداندار مقدار مشخصی از خاک را از عمقی معین برداشته و پس از چرخاندن با زاویه مشخص، آن را به یک سمت برمی­ گردانند. در میان انواع گاو آهن، گاوآهن برگرداندار بیشترین کاربرد را دارد و از لحاظ تعداد خیش و عملکرد که یک طرفه یا دوطرفه باشد، تقسیم بندی می­شود.

گاو آهن برگردان دار قابل اتصال به تراکتور بوده و نحوه اتصال آن به صورتهای سوار یا نیمه­ سوار و یا کشیدنی است.

جنس قطعات مختلف گاوآهن:

قطعات مختلف گاوآهن از جنس قوطی­های سنگین اروپایی با ضخامت ۸ میلیمتر می باشند. تمامی قطعات سایشی از جنس فولاد منگنزی و سیلیس دار است. چرخ قابل تنظیم گاو آهن از جنس فولاد است که برای کنترل کردن عمق شخم زمین از آن استفاده می­گردد.

پایه گاوآهن یا شاسی آن اصولا در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می­شود و از این نظر آنها را به سه نوع زیر تقسیم بندی می کنند:

  • پایه بلند
  • پایه کوتاه
  • پایه متوسط 
دیدگاه‌ها 0

*
*